INSPIRATIONSFÖRELÄSNING OM ATT SADLA OM MITT I LIVET

INSPIRATIONSFÖRELÄSNING: Ett annorlunda perspektiv - Hur vågar jag avstå en månadslön långt över 40 000 kr/månad och åter börja studera? Hur tänker jag då? (Se blogginlägg under etiketten Idé,Välkommen att kontakta mig på studingrid@gmail.com

onsdag 21 februari 2018

Ibland vet andra mer än vad man själv gör om sig själv...


Tänk ändå, när jag påbörjade mina studier, som 48-årig 3-barnsmamma, 2014 - och för andra gången i livet började studera vid Universitet, så sa jag till mig själv att jag "i alla fall inte skulle coacha människor..." Jag ville ju lära mig lite grann om hur den mänskliga hjärnan fungerar efter drygt tjugosju år som brandingenjör (där jag träffat många olika människor inom räddningstjänst och byggbransch).

Sju terminers heltidsstudier, hittills, vid ett internationellt program, har lett mig in på spännande nya vägar och jag vet fortfarande inte vad jag ska bli när jag blir stor.

Å gissa en gång vad jag gör? jo, exakt, jag coachar människor. Jag försöker hjälpa människor som av olika anledningar har hamnat utanför arbetsmarknaden. Det är tufft för många. Företaget jag jobbar åt ger mig fria händer och jag uppskattar detta stort. Jag får blomma fullt ut.

Idag har jag jobbat med ett antal deltagare utifrånvad forskning säger om skillnaden mellan:
1. Självförtroende
2. Självkänsla och
3. Självomsorg

Jo, det spelar roll för oss människor. Hjärnan processar dessa lite olika och vad jag gör är egentligen att jag bjuder in deltagarna till ett "hjärngym". För precis som vi kan öva upp biceps på ett vanligt gym så kan vi öva upp självförtroende, självkänsla och självomsorg på "hjärngymmet", det är bara det att man måste individuellt anpassa övningarna, ungefär som en personlig tränare på ett gym.

Jag måste alltså tacka min lärare, tidigare programansvarig på mitt utbildningsprogram, som övertygade mig att studera positiv psykologisk coaching även på fördjupad nivå. Han hade rätt. Ibland vet andra mer än vad man själv vet om sig själv.



Jag är glad att jag lyssnade på honom.
Detta passar mig perfekt i kombination med att jag ska försöka få klart min vetenskapliga studie.

Jag genomförde förra våren en tämligen stor experimentell studie, där jag försökte påverka människors vilja att inkludera/exkludera beroende på vad jag matade in för ordserier i deras hjärnor.
Hmm, studien svällde ut, typiskt mig. Nu måste jag "bara" sätta struktur på materialet också...

Ju mer jag coachar desto roligare blir det.
Vad lära? Jo, det är bra att rådfråga människor man litar på, också om beslut kring sin egen person. Det hela blev ju väldigt bra, helt enkelt.

Vi hörs
Ingrid

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar