INSPIRATIONSFÖRELÄSNING OM ATT SADLA OM MITT I LIVET

INSPIRATIONSFÖRELÄSNING: Ett annorlunda perspektiv - Hur vågar jag avstå en månadslön långt över 40 000 kr/månad och åter börja studera? Hur tänker jag då? (Se blogginlägg under etiketten Idé,Välkommen att kontakta mig på studingrid@gmail.com

söndag 30 augusti 2015

Varför avstår jag en lön långt över 40 000 kr/månad frivilligt? Vad driver mig?


God Söndag kväll!

Ja, jag har alltså så smått kommit igång med bloggandet nu.

I våras gick jag och ett gäng kursare en utbildning som drivs av Drivhuset Skaraborg.

Vi genomgick, parallellt med studierna förstås, en sk LOOPA-kurs som handlar om Affärsutveckling för entreprenörer.
Det var en bra kurs och det jag tog med mig därifrån var framförallt att om man går i företagstankar eller kanske funderar över en ny produkt eller tjänst så ska man inte vara så rädd för att testa.

Egentligen var det väl på den utbildningen som jag kom på att jag ju kunde studentblogga under tiden jag utbildar mig.

Varför inte pröva på att föreläsa igen? Jag saknar ju min lärarroll ibland, jo det var en härlig tid då jag utbildade brandmän och brandbefäl, framförallt från väst-Sverige, både praktiskt och teoretiskt, i ämnen som rökdykning, brandsläckning (släcktaktik, släckteknik), husbyggnadsteknik, bärande konstruktioner, brandförlopp, djurlivräddning, säkring vid arbete på höga höjder, soteld, glödbränder o s v...

Det var riktigt, riktigt roligt!

Vad skulle jag kunna börja med att föreläsa om idag, då?

Jag tror att jag skulle kunna börja med att hålla så kallade Inspirations-föreläsningar, gällande att våga "sadla om" mitt i livet.

Ofta står det kanske en föreläsare och berättar entusiastiskt om att man måste våga, måste satsa, måste riskera...

Ja, ja, tänker jag, det är väl lätt att stå och prata om det när man har facit i hand, när man vet att man faktiskt har lyckats med sitt livs satsning.

Det jag skulle kunna bidra med ett par år framåt, parallellt med mina studier, är ju att föreläsa om samma sak, fast nu, när jag är mitt i förändrings-processen och faktiskt inte har något facit för mitt beslut.

Hur tänker jag egentligen?
Jag vet ju inte hur det kommer att gå och det är ju otroligt spännande.

Ja, jag skulle ju kunna föreläsa om hur man kan få för sig att lämna en månadsinkomst på långt över 40 000 kr/månad och göra det i ett livsläge där man precis har betalat av alla sina gamla studieskulder och verkligen, på riktigt, skulle ha börjat tjäna de "stora pengarna".

Jag skulle också kunna berätta om hur vetenskapen (kognitiv neurovetenskap och positiv psykologi) faktiskt, på nästan varenda föreläsning som jag lyssnar på, inom ramen för min utbildning, bekräftar att jag har gjort alldeles rätt i livet, d v s rätt utifrån perspektivet att uppleva eget välbefinnande.

Det är så häftigt. Jag är, på fullt allvar, så lycklig över det livsvalet.

Om någon idag erbjöd mig att gå tillbaka till mitt gamla jobb och saltade lönen och erbjöd mig säg
58 000 kr/månad, så skulle jag ändå inte hoppa av mina nuvarande studier och ta det jobbet.

Aldrig i livet! Men varför?
Jag funderar ofta själv på hur jag kan fungera just så.

Bara det är ju otroligt intressant.

Tror Ni, mina kära läsare, att detta skulle kunna vara intressant att få veta mer om?

Vill Ni att jag kommer och föreläser om precis detta, "Att sadla om - Mitt i processen!"

Har Ni idéer om grupper (företag, Rotary, Odd Fellow, Arbetsförmedlingen, kommuner, idrottsorganisationer, föreningar, frikyrkor, osv) som skulle kunna vara intresserade av att jag föreläser om just precis det ämnet?

Skriv då gärna till mig, på min e-postadress:
studingrid@gmail.com

eller skicka en kommentar med tips direkt under detta inlägg!

Jag är tacksam för en kontaktperson och ett telefonnummer, så får vi komma överens om innehåll, plats, tidpunkt, längd och pris för uppdraget.

Jag är en van föreläsare och jag tror att en stor del av brand-Sverige kan intyga att jag t o m är ganska lämpad för den rollen. Jag är ingen "dark horse" som föreläsare utan har mångårig erfarenhet i just den rollen.



Ha en fin Söndagkväll! Hoppas innerligt att vi hörs, för detta skulle jag vilja testa.

Jag tror att jag verkligen kan ha något att tillföra för människor som står i valet och kvalet om vad de ska göra med resten av sitt liv eller bara att fungera som en allmän inspirationskälla.
Jag har ett något annorlunda perspektiv än de som föreläser och vet att de redan lyckats med sin livs-satsning.

Ett stort tack till Drivhuset och Anna Nilsson, Entreprenörscoach, som höll i LOOPA-kursen för mig och mina studiekanrater vt 2015. Jag rekommenderar den varmt.

Ja, titta, jag har nog just precis LOOPAT i detta blogginlägg.

Vi ses härute och kanske också i verkliga livet, om Du t ex vill testa mig, som föreläsare.

Ha det fint,
Ingrid Almgren

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar