INSPIRATIONSFÖRELÄSNING OM ATT SADLA OM MITT I LIVET

INSPIRATIONSFÖRELÄSNING: Ett annorlunda perspektiv - Hur vågar jag avstå en månadslön långt över 40 000 kr/månad och åter börja studera? Hur tänker jag då? (Se blogginlägg under etiketten Idé,Välkommen att kontakta mig på studingrid@gmail.com

fredag 4 september 2015

"Det är ingen drömtydarlinje Ni hamnat på, vi sysslar med vetenskap!"


God fredagskväll!
Det får bli ett kort inlägg idag. Det har varit fullt ös, det där vardagslivet Ni vet...

Avnjutit föreläsningar på förmiddagen i Evolutionspsykologi. Nu börjar det "snurra ordentligt" i min skalle. Jag har ju aldrig läst biologi, mer än på högstadiet och det märker jag sannerligen av nu. Vi har börjat studera kromosomer, DNA-molekyler, genotyper, fenotyper, heterozygous och homozygous (de två sista uttrycken är engelska uttryck, men jag vet inte vad de heter på svenska). Å så generna, som liksom är delar av DNA-molekylen å hur de sitter på sin särskilda plats inne i kromosomerna, som i sin tur ligger inuti varje cell.., som alltid verkar parvis, såvida vi inte pratar om könsceller och hur dessa kopierar sig själva och där det uppstår mutationer och förresten så har varje gen, sk alleles (engelska igen?) och dessa alleles måste jag som ingenjör "tolka om" så jag liksom förstår och då tycks de påminna om olika isotoper av samma grundämne (kemi) fast nu handlar det om gener istället...Hmm???

Allvarligt talat, jag lär få plugga hårt för att fixa denna kurs. Som sagt, som en av mina favoritföreläsare sa i början av Åk 1:
"Detta är ingen drömtydarlinje Ni nu har hamnat på, vi sysslar med vetenskap!"
Ha ha, jo tack...

Men en sak blir lite rolig...
Jag brukar ju alltid säga att vetenskap och tro är vitt skilda saker, men att de inte nödvändigtvis behöver dra åt olika håll...

Jag har alltid envist hävdat att alla människor är unika och att människa är just människa och att hudfärg inte betyder olika slags människor, bara exakt samma slags människa men med olika hudfärg, ja.
Hah! Evolutionsteorin bekräftar ju exakt det. Yeah! Vi gick igenom det där med generna, hur smarta de är och anpassar sig (kopierar sig själva och muterar ibland och korsar och tvärsar å bildar nytt) till olika miljöer för att i slutänden säkra reproduktion...

Ja, men då så, när jag var barn sjöng vi i Söndagsskolan: "Jesus älskar alla barnen..."
"Röd och gul och vit och svart gör detsamma har han sagt..."

Japp! Exakt, vetenskap och tro, samma budskap. Alla människor är unika, det måste finnas en stor variation, ju mer vi blandar oss med varandra över jordklotet desto mer säkrar vi upp så att vi inte får en massa eländiga dysfunktioner/sjukdomar, såsom t ex att svenskar och finländare har särskilt dåligt skydd mot en speciell metabolism-sjukdom och detta för att vi har för få förfäder till antalet (gav för lite variation på gener), ja, lite av "inavel", helt enkelt i ursprunget till oss människor som t ex lever i Finland och Sverige idag...

Vi skyddar oss alltså sannolikt bäst, som mänsklighet, om vi blandar oss hej vilt över jordklotet , med varandra, måste ju då bli min lilla slutsats så här långt...

Japp, den "lilla skillnaden" är bara att evolutionsteorier tror att allt skett slumpvis och tror man på en Universums Skapare så är det samma sak, fast en skapelse istället för en slump, same,same, but different. (Jag ler lite).


Jag är fortsatt tacksam om Du vill hjälpa mig att komma igång med mina föreläsningar. Jag är så sugen på att få sätta igång... Känner Du till någon första lämplig kund till mig?
Ragga upp en, så kan Du ju hänga med gratis och lyssna på min första föreläsning.
Se inlägget under rubriken "Idé" i högermarginalen, så får Du veta mer.

Sov gott på Er allihopa!
Nu tar jag en liten helgpaus, så ses vi till veckan.
Ha det bra,
Ingrid

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar