INSPIRATIONSFÖRELÄSNING OM ATT SADLA OM MITT I LIVET

INSPIRATIONSFÖRELÄSNING: Ett annorlunda perspektiv - Hur vågar jag avstå en månadslön långt över 40 000 kr/månad och åter börja studera? Hur tänker jag då? (Se blogginlägg under etiketten Idé,Välkommen att kontakta mig på studingrid@gmail.com

fredag 18 september 2015

Jag förstår ju så mycket mer av världen på det här viset och kemi är väl ändå alltid kemi, eller?


God fredag!

Vardagsliv och Frosseri

Veckorna bara rusar iväg. Jag tog ledigt från studierna i onsdags och åkte till Ullared med min med- och tävlingsryttare och vi frossade bland all hästutrustning. Det blev inköp av en ny ridhjälm, en ny säkerhetsväst och lite hästtäcken som står emot regn och vind nu när hösten börjar bita i. Jo, jag är en hästnörd. Jag har aldrig varit modemedveten, tämligen ointresserad, men jag har tydligen en liten ådra åt det hållet ändå, för just när det gäller hästutrustning vill jag att det ska vara fint. Man sätter inte en röd eller orange tävlingsgrimma på en brun häst eller en fux, tycker jag, men gärna på en svart (mörkbrun).

Det finns rimligen en biologisk förklaring, mångfacetterad visserligen, till vad vi t ex uppfattar som "fint och fult"?

Det är alltså så det blir för mig när just precis mitt öga, med mina stavar och tappar (synceller), tar in vågorna för synligt ljus, skickar in dem i hjärnan där dessa signaler kodas om till ett språk som är tolkningsbart för min hjärna. Just min hjärna tolkar färgerna på sitt sätt och "säger":
"Den skrikiga orange-färgade grimman ska Tweed och ingen annan häst ha."

Det är därför som Du, kära läsare, kanske tycker annorlunda, din och min hjärna tolkar synligt ljus lite olika, för vi ser faktiskt inte ett dugg med våra ögon, näpp. Så vackert för dig kan betyda mindre vackert för mig och tvärtom. Jag förstår mycket mer om synligt ljus idag, än vad jag gjorde då 1988 då jag satt och räknade på våglängder i fysiken på LTH, nu har jag fått en helhet, nu studerar jag vad som händer i andra änden, hos människan, i perceptionspsykologin, då hjärnan tolkar synligt ljus.

Vi har förresten satt igång hästarnas träning nu igen, efter sommarvilan och det känns riktigt bra.
Jag hoppas kunna komma ut på någon liten dressyrtävling i höst, men det är framförallt satsningen på hoppning som är målet. Jag avstår tävlande i hoppning tills min unghäst blir stabilare. Medryttaren är ung och snabb i reaktionerna så hon får göra "inhoppnings-jobbet".


Hjärnkoll, hoppas jag ha, då det är dags att tenta

Jag är inne i tentavecka, lite jobbigt just nu erkännes.
Även om jag verkligen gillar det jag läser så har jag lite svårt att koncentrera mig. Jag ska tenta av en introduktionskurs den 25 sept i evolutionspsykologi och det är 472 sidor på engelska med facktermer och begrepp som är tämligen nya för mig, då jag ju är ingenjör och inte tidigare har läst biologi på högre nivå. Jag valde bort biologi till förmån för samhällsvetenskap på gymnasiet. Det var nog tur, för jag behövde just samhällsvetenskapen för att söka in till detta program (Akademisk Psykologisk Coach, det heter egentligen bara "Psykologisk Coach-programmet" och det är ett olyckligt namnval, menar jag och definitivt inte anpassat för Sverige, för vad är det egentligen för konstig titel? Vaddå Coach? Det måste vara bättre att tala om för människor att det är högteknologisk hjärnforskning vi pysslar med, kognitiv neurovetenskap!)

Mina studier från LTH dög inte...

Det fåniga är att jag inte fick tillgodoräkna mig en enda Universitets-poäng från LTH, med både matte, kemi, fysik, hydraulik, statistik, beteendevetenskap, konstruktion, riskhantering osv...
Lite märkligt ju, vi håller ju på med just hjärnkemi och kalium- och natriumjoner är ju samma kemi oavsett om de råkar befinna sig i hjärnan eller någon annanstans i den fysiska världen, inte sant?

Det är precis som om statsmakterna inte vill att "gamlingar" som jag ska studera i Sverige...

Jag dammade av betygen 

Äh, jag dammade av mina gamla gymnasiebetyg från tekniskt gymnasium 1985 och det fungerade ju också bra. jag vet exakt varför jag valde 4-årig-teknisk linje, som den hette på den tiden:
"Jag vet inte vad jag vill bli, så jag väljer en gymnasielinje som ger mig bredast tänkbara valmöjlighet i livet".
Bingo, den idén visade sig ju bli bärkraftig också 29 år senare i livet, så jag hade nytta av den strategin både då,1988, då jag läste till brandingenjör vid LTH och nu då jag studerar kognitiv neurovetenskap (hjärnforskning) på Högskolan i Skövde (HIS). Lite häftigt ju.

Du, det kan alltså underlätta i framtiden att anstränga sig lite extra i skolan idag, även om Du inte vet varför eller vad du vill göra om 20 år. Kör på bara, å Sverige är ett fantastiskt land, där det aldrig är försent att "sadla om".

Nej, nu tillbaka in i litteraturen gällande hur evolutionisterna ser på känslor, varför vi människor, enligt Darwins teorier, har utrustats med ilska, glädje, rädsla, men också med moraltänk och annat smått och gott...

Ha en fin fredag och som vanligt blir jag glad om Du delar min bloggadress på sociala medier och för övrigt hjälper mig att sprida budskapet om att jag tänker mjukstarta med lite föreläsningar..
(Se mer under rubriken Idé, bland titlarna i högermarginalen)...

Kanske har jag något på G, den som lever får se.

Ingrid Almgren

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar