INSPIRATIONSFÖRELÄSNING OM ATT SADLA OM MITT I LIVET

INSPIRATIONSFÖRELÄSNING: Ett annorlunda perspektiv - Hur vågar jag avstå en månadslön långt över 40 000 kr/månad och åter börja studera? Hur tänker jag då? (Se blogginlägg under etiketten Idé,Välkommen att kontakta mig på studingrid@gmail.com

söndag 13 september 2015

Feminism, Darwinism och Kristen tro, de passar ju finfint ihop, alla tre, ju...


God söndagskväll!
Tänk vad härligt att jag kan sitta ute på verandan och studera, solen lyser in genom det ena glasade  sido-partiet och livet är härligt.

Det är viktigt att förstå att denna min blogg är ett slags studentdagbok. Jag vet inte riktigt vart det hela leder, men jag skriver för att kunna minnas, berätta om vad jag nu håller på med och tänka högt.

Jag saknar i och för sig interaktionen med just Dig och visst vore det roligt om den kunde komma igång, samtidigt vet jag att många människor är nöjda och glada med att just precis bara läsa och det är också okej, så klart.

Min poäng är ju att njuta av själva processen. Det är det som är en del av det sköna livet, att kunna njuta av här och nu.

Det är ett fantastiskt program jag studerar på vid Högskolan i Skövde (HIS) och jag är imponerad. Imorgon bitti ska jag stämma av med ett par kursare vad vi hittills läst om i den kurs vi nu läser, evolutionspsykologi och hur vi uppfattat avsnitten och förklara våra tankar för varandra.

Min hjärna älskar att leka med flera perspektiv.

Nejdå, jag försöker inte alls övertyga någon enda människa om att Gud finns, det går inte, jag bara berättar lite om hur olika vi människor kan tolka saker.

Det finns ju människor som bestämt hävdar att tro och vetenskap aldrig kan kopplas ihop.

Det är sant, så till vida att vetenskap sysslar med "vad- och-hur"-frågor medan tro handlar om "varför" och "meningen med livet" och fyller ett slags psykologiskt, mentalt utrymme, som människor genom alla tider och tvärs över alla kulturer och geografiska platser tycks vilja fylla med något innehåll.

Idag konstaterar jag likheterna mellan feminism, Darwinism och kristen tro, jodå, det är också möjligt, för bara fantasin begränsar oss när vi leker med olika perspektiv.

Jo, feminism går rimligen ut på att det ska vara jämställt mellan könen och oftast pratar vi om att kvinnan är i underläge och behöver stärkas.

Darwin funderade över skillnader i sexuellt och aggressivt beteende mellan hanar och honor och kallade det för "sexual dimorphism". Han hävdade att skillnaden mellan könen blir större då en hane lever ihop med fler honor än om hane och hona lever i parförhållanden.

Det förklarade Darwin med att hanarna blir starkare och starkare samt alltmer aggressiva, generation för generation, då hanarna tvingades tävla om och slåss om honorna mot varandra.

Det där, skillnaderna mellan könen, menade Darwin, utjämnades om hane och hona levde monogamt, alltså i parförhållanden.
Hanarna behövde då inte slåss på samma sätt så selektionen blir då inte nödvändigtvis så att gener som premierar egenskaper som styrka och aggression förs vidare och ständigt förstärks från generation till generation.

Hmm...

Enligt Bibeln så ska ju "de tu varda ett" (man och kvinna)...

Ja, men, det blir ju oerhört spännande att samläsa.

Visst måste det ur ett feministiskt synsätt vara bra att mäns styrka och aggression reduceras, kvinnor utsätts ju, dessvärre, världen över, för mäns våld och aggressivitet och det är väl ingen bra utveckling för mänskligheten i det långa perspektivet?

Darwin menar, tydligen, att monogami reducerar och jämnar ut t ex styrka och aggression, vilket då rimligen också, i detta fall, harmonierar med det kristna budskapet om att man och kvinna ska leva monogamt med varandra...



Nu läser jag ju bara grundkursen, så jag har inte kommit in på frågeställningar om homosexualitet och liknande frågor ännu och det är viktigt att alla mina läsare vet att jag verkligen företräder en människosyn om alla människors absolut lika värde, oavsett religionstillhörighet, sexuell läggning, etnicitet osv.

Jag ville bara visa er hur jag själv leker mig fram i tillvaron medan jag ändå studerar ett så otroligt intressant ämne som evolutionspsykologi

Ha en fin kväll, alla och varmt välkommen att kommentera, tycka till och tänka högt härute ihop med mig.

Ingrid Almgren



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar